Wednesday, April 1, 2009

Mee Jawa



Didatangkan khas atas permintaan rakan aku nun jauh disana minta aku muatkan resepi dalam blog aku ni..pikir punya pikir resepi tu memang banyak aku simpan tak copy atau curi dari mana2 pun tau kekawan ... resepi original dari dapur Chef War...cuma nak transfer ke blog aku satu2 kena la ambik masa sikit..
Buat permulaan aku nak bagi resepi Mee Jawa...aku pun tak tahu camana orang leh panggil dgn nama tu..mungkin berasal dari Tanah Jawa kot...aku tanya hubby dia ckp tak penah pun mak dia buat.....sbb tak pecaya aku tanya pulak mak mertua aku...like mother like son...mak mertua pun tak tahu...
Cmane boleh aku terfikir nak masukkan resepi ni kekawan...begini kisahnya...minggu lepas aku singgah makan kat Old Time White Coffee ...dah lama nak singgah tapi tak tersinggah2 kata orang... satu petang hubby ajak makan kat situ..belek punya belek menu atas meja..ada tulis mee jawa...leh try ni...aku pun order laa...hmm rasanya boleh ler tahan...cuma hubby cakap yang aku buat lagi sedap...tapi bila aku makan boleh pulak abis semangkuk...pelikkk...tak tahu ler hubby ckp tu sbb nak ambik hati aku kot..ADA AKU KESAH......heheheee ...kalau korang jln2 cari makan kat pasarmlm sekitar Bangi ni pun ada jual...aku dah try...tapi aku pikir balik pas tu apsal diorang ni tulis mee jawa bila mkn rasa cm mee rebus..baik tulis mee rebus aje...
kat sini aku nak citer ler macamna asalnya aku tau masak mee jawa ni..dulu time sekolah famili aku ada bukak gerai makan kat kampung....kalau mee rebus tu dah biasa sgt orang jual jadi sebb nak lain dari yang lain, mak aku promotekan le mee jawa ni...mak aku dpt pun dari opah aku...opah aku pulak dapat dari moyang aku kot (kan aku ckp resepi tradisi) tak sangka pulak leh femes .....terkenal seantereo kampung.... aku sebagai anak tokeh gerai kena la turun padang sekali...balik dari sekolah kena tolong mak kat dapur sebab gerai bukak dari kul 4.00 petang hingga 11 mlm...kalau cuti sekolah kena tolong kat gerai pulak jadi waitress ..ambik2 order gitu...tapi semua tu dah jadi kenangan terindah dalam hidup aku......tak pandai belajo tapi aku boleh diharap bila di dapur ...ini lah berkat selalu tolong mak aku dulu....walaupun kekadang tolong tak ikhlas...huhuhuu

ok tanpa melengahkan masa......sila catit ye puan2....pas ni tak de siaran ulangan ye

Bahan-bahannya - (anggaran 8 orang mkn)

Bahan A ( untuk Kuah)

4 ulas bawang kecil dan 4 ulas bawang putih - ditumbuk hancur
250gm udang putih ( yg selalu kita buat rencah masak sayur tu) buang kulit)
10 tangkai cili kering ( di blend- kalau malas hentam cili boh pun leh)
5 biji ubi keledek ( kalau boleh keledek yang isinya keoren -oren an tu, kalau tak de keledek putih pun ok)
keledek ni kena rebus dulu pas tu dilenyek2)
Air rebusan daging ( kalau x nak pun tak pe)
1 sudu besar tepung gandum ( untuk memekatkan kuah)
1 mangkuk air asam jawa
sedikit kacang tanah dan ikan bilis - digoreng dan ditumbuk
Minyak untuk menumis

Bahan B ( hiasan)

Mee kuning ( dicelur)
Taugeh yang dicelur
Taufu yang dah digoreng ( dipotong kiub)
Fishcake( goreng dan diptong kecil)
Telur ( direbus)
Bawang goreng
daun bawang/ cili merah/limau nipis - di potong nipis

Cara membuatnya:-

1. Tumis bawang yang telah ditumbuk hingga kuning.
2. Masukkan cili kering dan kacau hingga terbit minyak
3. Masukkan udang yang telah ditumbuk halus
4. Masukkan air rebusan daging dan air sejuk - agak2 la jgn byk sgt kang cair pulak
5. Air asam jawa
6. Bila dah mendidih, masuk keledek, kacang tanah, ikan bilis dan tepung gandum yang telah dibancuh dgn sedikit air
7. Masuk garam dan gula secukup rasa
8. dah mendidih...boleh lah dihidangkan bersama bahan B tadi.......

p/s kalau korang rasa tak sedap...ada ler yang kureng tu.....hehehehe




1 comment:

  1. urmm nmpk menarik nk cuba nnt sy cuba kalo berjaya sy tempekkan kat blog

    ReplyDelete