Friday, March 27, 2009

Seorang Pakcik di Simpang Jalan

korang mesti pelik dgn tajuk citer aku kali ni...mcm kisah dongeng kanak-kanak aje kan.....si eza ckp kat aku...apsal blog akak ni citer pase makn aje...abih tu camner dik oiii...dah itu je citer yang ada...hehehe..
ok lah eza...akak citer pase kucing mak akak nak...hahahaa....haa tak nak la pulak...ok akak citer pase lain ye...baca tau kekawan ...pada suatu hari ada seekor rimau yang sangat ganas...eh silap-silap...itu citer kat Aqil boleh ler...heheehehe
kisahnya cenggini laa.......tiap pagi on the way pegi keja aku sering nampak sorang pakcik ni..kejanya tiap pagi menyapu sampah kat bahu jalan kat satu simpang tu ..... traffic light kat situ pulak kalau nak nunggu dari merah ke hijau mau dekat 5 minit... silap2 janggut pun leh tumbuh kat muka aku ni...bila berhenti di situ, secara tak langsung mata aku ni akan tertumpu ke arah pakcik ni....leka tengok dia menyapu daun-daun pokok yang gugur di bahu2 jalan tuh...pernah sekali tu tgh dia syok2 menyapu...tiba2 angin bertiup agak kuat....abis semua daun2 berterbangan disapu pulak dek angin. Pakcik ni hanya mampu memandang aje ler ...lepas tu ujan turun agak lebat...mujur kat situ ada tmpt org menunggu bas.. jadi kat situ la pakcik ni tumpang berteduh...kalau tidak memang basah kuyup la jawabnya..dalam hati aku..alaa kesiannya pakcik ni.....bapak sapa ni weh..
umur pakcik ni aku agak dalam 60 tahun lebih.. kalau keja gomen aku rasa dah lama pencen dah... tapi tak tahulah.... mungkin dari muda kot dia dah buat keja tu...atau lepas pencen pakcik ni saja2 je mintak jadi tukang sapu... utk isi masa lapang...tak suka dok diam kat umah..sapa tau kan kekawan...eh ada tau jenis orang camni..

ni mesti korang tertanya2...pakcik ni ada kena mengena dgn aku ker..apa speselnya sampai menda ni pun aku nak tulih dlm blog aku ni...aparaaa...memang pakcik ni tak de kena mengena dengan aku pun kekawan......yang aku nak share dgn korang kat sini pase hati aku yang rasa sayu bila melihat pakcik ni...teringat pada arwah ayah aku..tapi aku bersyukur...aku dan adik beradik yang lain mampu memberikan kehidupan yang lebih selesa pada arwah ayah tanpa perlu ayah membuat keja2 camtu untuk menyara hidup cuma aku rasa sedikit terkilan kerana hajat untuk menghantar arwah ayah menunaikan haji tidak terlaksana...aku tambah kesian bila tengok keadaan pakcik itu yang agak uzur..ditambah pula jalannya yg terdengkot2..bagi aku ler kalau aku jadi anak pakcik ni tak sanggup rasanya aku biarkan ayah sendiri bersusah payah berhujan berpanas buat keja tu...dah la tu terpaksa pula menghidu asap dan debu di jalan setiap ari...tak baik utk kesihatan pon...sepatutnya di usia emas begitu dia dah berehat kat umah aje...tapi masalah orang mana kita tahu kan kekawan....aku respek betoi la dengan pakcik ni...dia sanggup demi mencari rezeki yang halal...tak semua orang mampu buat keja camtu.. contohnya aku sendiri la kekawan...tak sampai setengah jam sapu sampah atau berkemas kat umah... berhenti minum air je dah 3 gelas..sambil tu mulut dok pot pet pot pet marah kat anak2..hubby pun kena sama......siap ckp lagi 'apsal suka buat sepah ni...ingat mama ni tukang sapu ker'?
tapi kekawan dari awal tahun sampai pagi tadi aku dah tak nampak kelibat pakcik ni lagi..aku tertanya2 dalam hati..ke mana pegi pakcik ni ye...dah keja kat tempat lain ke?..tugasnya pun dah diganti dengan orang lain....atau dia dah berhenti kot...hmmm elok lah kalau dia dah dapat berehat kat umah.....

3 comments:

  1. kesiannya pkcik ni...
    agaknya dia ambik annual leave kot...huhuhu...
    kak cite ar pulak psl akak jumpa org bbulu kt bintang tu...

    ReplyDelete
  2. akak tak sampai ati la nak citer..takut dia terbaca lak

    ReplyDelete
  3. opppsss yerlah kak...
    cannot, cannot jgn bahayakan diri...

    ReplyDelete