Monday, March 23, 2009

Family Gathering - Part 1

daging & ayam yang telah diperap


ikan pari


kembong & cencaru



udang kertas



kelapa pandan...ada banyak lagi kat bawah meja tu




jangan terbakor perut dah la bang....




ikan yang tergolek2 di dera atas bara api




hmm....mkan ari2 tentu sedap erkk..



dah lama aku tak jenguk blog aku ni...ntah2 sawang pun dah ada..aku bizi la skit pat lima ari ni..cuti-cuti balik kampung la kekawan..release tensen..lagipun dah lama aku tak balik Muor...bukan aku yang x nak balik..hubby aku yang tak ajak ....aku buat donno la aje..hehehe tapi kat mertua aku ni aku leh bagi award laa....' mertua paling baik di dunia' ..kalau kitaorang lama tak balik..dengan rela hati diorang yang dtg umah aku..

korang tengok gambo2 kat atas tu sure korang dah agak citer apa yang aku nak story mory kat korang kan..kan..ok jom followww....
kalau kitorang balik kg..ada2 aje aktiviti kekeluargaan yang di atur..satu sikap adik beradik hubby yang aku respek.....saling muafakat..tak kira la nak buat external program ker internal ker...ye lah hubby kan abang long..aku lak kak long....memanglah diorang rasa segan sikit kalau nak buat bantahan...hehehe
Mula2 cadangan nak pegi mkn kat Umbai..apa lagik..ikan bakar la....tapi mak dan abah ckp diorang tak dapat ikut sekali sebab ada rewang kat kg ..bapak mertua aku tu Ketua kampung..lagi la khidmat nya diperlukan smasa aktiviti rewang merewang ni..sama la dgn mak..dah bini ketua kampung...secara tak langsung dia la penasihat bagi kaum2 ibu ....last2 adik ipar aku bagi cadangan..kita buat BBQ kat umah aje la bang long...mak dan abah leh ngelat lari balik jap...

kalau korang tak tahu...kat sini aku nak bagitau laa......saja nak promote kg hubby ni yang memang fames dengan ikan fresh dan asam pedasnya..korang penah pegi Parit Jawa? ish kat mana ek..kat Muor...sebut betul2 MUOR bukan Muar...hehee..dah masuk Majalah 3 pun asam pedas dia.....sedap weh...makan dgn nasik panas..boh kicap skit..tambah lak kedai dia kat tepi sungai...di hembus angin sepoi2 bahasa......fullamak...confirm jilat pinggan weh...( itu org lain ler) dah nama kg nelayan sure ikan fresh2 punya, murah lagi kalau nak compare dengan ikan kat Bangi ni yang dah entah berapa kurun ikan tu disumbat dalam peti sejuk..reganya pulak mak aii..ikan kembong pun dah cecah RM13 hengget sekilo, usah la nak tanya ikan2 besor yang lain tu..
BBQ tu cadang nak buat malam sabtu..jadi pagi Jumaat tu aku dan hubby pegi la pasar Parit Jawa..ingat nak ajak abah atau mak sekali tapi diorang ada 'rewang' lak..bukan apa at least kalau tokeh2 ikan tu nampak muka abah atau mak...leh minta tawar lagi sebab diorang dah kenal..last2 aku dan hubby aje yang pegi..sampai kat pasar secara kebetulan terjumpa dengan pakcik aku (bapa sedara hubby) tanpa melengahkan masa dengan dia2 sekali kitorang heret masuk pasar..haa kau..abih RM200 hengget tapi aku rasa berbaloi le sebab kalau pegi makan kat Umbai aku rasa mau dekat RM500 terbang..tu tak kira duit minyak keta lagi tu... lagipun kalau buat kat umah ni aku rasa lebih santai lagi...nak mkn lama2 pun takpe..kalau kat sana...paham2 la sendiri...orang lain pun nak mkn gak.

Balik dari pasar, apalagi start la keja siang menyiang ikan, udang, sotong, ayam dan juga daging pas tu siapkan bumbu( rencah) nak perap semua tu..adik ipar aku sibuk dengan puding koktailnya...hubby lak nak minum air kelapa...sibuk la cari galah nak kait kelapa pandan kat tepi umah...aku ckp kat hubby...panjat aje la..bukan tinggi pun pokok tu...hubby jawab bukan x nak panjat...takut pokok tu lak yang tumbang....hahahaha

Jadi malam tu cuaca pun teramatlah baik nya..x ujan cam mlm sebelumnya..lepas Maghrib bermula la upacara pembakaran ikan2 tu....dah makanan pun banyak..mana la larat famili kitorang yang berapa kerat ni nak abiskan..jadi kitorang pun jemput la jiran sebelah umah, famili pakcik hubby yang jumpa kat pasar tu dan sepupu2 hubby yang dok kat kg sebelah untuk memeriahkan majlis...aku kira mlm tu ada le dalam 40 orang.....Alhamdulillah ..begitulah citernya...



1 comment: