Monday, June 22, 2009

AlaHai AnAk......... AYAH


sempena sambutan Hari Bapa semalam ku ucapkan SELAMAT HARI BAPA untuk hubby tersayang dan juga kekawan ku yang dah jadi bapa di luar sana....
aku nak citerkan satu kisah yang berlaku pada minggu lepas......aku dah tak ingat hari apa tapi dailog antara hubby dan Ain aku tak leh lupa......
for introduction untuk memudahkan pemahaman korang...aku nak citer pasal salah sorang anak pompuan aku...Fakhira Aina .... tu nama dalam surat beranak....dalam keluarga kami panggil Ain aje. ..dia ni anak aku yang nombor 3.....Aqil panggil Kak Chik...di antara anak2 aku, dia ni kememeh sikit budaknya.....pantang ada yang tak kena walaupun benda kecik...nangis..... tak jumpa benda yang dicari...nangis, terlewat sikit kejutkan pagi2....nangis, ratu airmata ngalahkan Neng Yatimah....kalau dia buat hal memang aku dan hubby tension abis.....tapi sabo ajelah...dah namapun budak ......
walaupun perangai Ain ni kadang leh buat aku hangin satu badan tapi dia ni antara pelajar yang cerdik kat sekolah...sebab tu dilantik jadi pengawas ....la ni dah darjah 3.....
Kejadian ni berlaku masa nak makan mlm...smua anak2 dan hubby dah berkumpul di meja makan...lebih kurang kul 7.45 mlm...Aku baru nak tarik kusi dok kat meja tu...hubby lak baru start nak suap nasi ke mulut........dengan muka yang selamba giler si Ain ni ckp......
Ain : Ayah nak tau Ain dapat nombor brape ?
Hubby: Ain dapat nombor brape? ( masa tu aku dan hubby tak concentrate sgt......sbb rasa mesti top 5 cam selalu)
Ain : nombor 35......( dengan muka tak bersalah sambil tangan suapkan nasi ke mulut)
waktu tu aku punya ler terkezut......terkedu....speechless gitu ...hubby pulak baru nak start makan, terus stop......
Hubby : Astaghfirullahalazim....apsal teruk sgt ni? tak penah sebelum ni anak2 ayah dapat nombor COROT camtu .....awak la satu2nya yang dah pecah rekod...( hubby tak jadi makan terus bangun basuh tangan)
agaknya anak aku ni fikir dari ayah dia tahu benda tu dari cikgu dia ..bior dia cakap dulu....kononnya nnti tak ler kena marah teruk sangat...tapi time yang ko pilih tu x sesuwai la nak oiii......
Hubby : Nurin dapat nombor brape? (budak ni anak jiran aku...satu kelas dgn Ain..pandai budaknya...selalunya dia ni jadi pesaing pada anak aku ni)
Ain : Nombor 36......( masa ni nak gelak pun ada ...rasa kelakar la pulak .....tapi aku tahan aje..kang dia nampak lak .....hai memang bersaing betoilah korang dua ni)
Hubby : ( masa ni aku rasa nada marah hubby ada reduce sikit ok hapa ...bukan anak aku sorang dapat nombor byk camtu....hahaahhaa) udah... tahun depan tak payah nak jadi pengawas dah...makin jadi pengawas makin teruk .....malas ayah nak sign report card awak.......lepas ni berenti jer gi Kumon...bazir duit aje....jangan mintak apa2 dari ayah...( hubby terus naik ke atas)
aku tengok Ain dah kesat2 mata dah...cam biasa la.... dah start nangis ....
aku terfikir.....adakah ini tanda protes dlam diam dari anak aku ni...memang aku terkejut dengan transformasi yg Ain dah buat....mlm tu aku discuss dengan hubby...mungkin salah aku dan hubby agaknya...leka , kurang beri perhatian dan pemantauan pada Ain......mentang2 ler selama ni budak tu selalu top 5 dalam kelas ......haa kau..bila tetiba drop camtu.....tersedak terbelahak semua ada.......
mlm tu sebelum tido.....hubby cakap kat aku...esok pagi mama jgn lupa bagi duit belanja kat Ain...aku nganguk aje...kasih seorang ayah...camner marah pun dia tetap sayang........
pagi esoknya aku pun berlakon la depan Ain.....sambil hulur duit belanja aku cakap...nah ambik duit ni..ayah tak tahu mama bagi ni.....janji dengan mama dan ayah jgn dapat result teruk camni lagi...(hehehe kita kena pandai guna saikologi dgn anak2 ni)
sejak pagi tu sampai la ke pagi tadi aku masih dok 'sorok-sorok' bagi duit saku kat Ain .. hasilnya....tiap mlm mmg dia takut dok depan tv lagi.......x yah aku suruh lepas mkn jer terus naik ke bilik ngadap buku....haaa kan senang keja mama ......gooooodddd girl.........

3 comments:

  1. aduh tersentap ayah nak makan, nsb tak de paper kan, biasa la budak2 ni terleka sekejap, mcm anak saya la confident je, result periksa yg lepas byk turun

    ReplyDelete
  2. sama mcm crita ank ummi, awfa ank k3 , dr tadika n thn 1 dpt no 1,2 @ 3 je ,thn 2 jd pengawas , pastu leka dah dpt no corot , thn 3 n 4 ni ummi dah kasi jd pengawas lagi ..bg tumpuan semula ,ok le sikit ,tu pun cuma top ten je..Alhamdulillah

    ReplyDelete